Tygrys Królewski – najpotężniejszy czołg II wojny światowej

Witaj w moim artykule na temat niemieckiego czołgu ciężkiego – Panzer VI ausf B „Tygrys Królewski”. Był on najpotężniejszym czołgiem II wojny światowej, co wcale nie znaczy, że najlepszym  Dlaczego tak było, dowiesz się z artykułu. Zapraszam do lektury….

Tygrys Królewski
W 1942 roku zaczęto opracowanie nowego czołgu ciężkiego. z lepiej ukształtowanym i grubszym pancerzem, oraz dłuższą armatą kal. 88 mm. zdj. pinterest.com

 

Tygrys Królewski – następca Panzer VI Tiger I

Już w 1942 roku niemiecki Urząd Uzbrojenia Armii Lądowej polecił opracowanie nowego czołgu ciężkiego, który miał zastąpić słynnego Panzerkampfwagen VI Tygrys ausf H1. Nowy typ miał mieć pancerz czołowy ukształtowany pod kątem, tak jak w słynnym radzieckim T-34. Uzbrojony miał być w słynne działo KwK 43 L/71 kal. 88 mm, o jeszcze lepszych możliwościach balistycznych pocisku.

Do skonstruowania Tygrysa Królewskiego, tak samo jak w przypadku Panzer VI H1, zabrały się 2 konkurencyjne firmy – Porsche i Henschel. I podobnie, jak w przypadku pierwszego Tygrysa, wygrała oferta tego drugiego konstruktora. Z modelu Porsche wzięto tylko 50 wież, które wyprodukowano jeszcze przed ogłoszeniem wyników – prof. Ferdynand Porsche musiał być bardzo pewny wygranej

 

Tygrys Królewski – produkcja seryjna

W połowie stycznia makietę pokazano Hitlerowi, który zdecydował o rozpoczęciu seryjnej produkcji. Czołg został nazwany oficjalnie Sd Kfz 182 Panzerkampfwagen VI Tiger ausf B (nieoficjalna nazwa to “Tygrys Królewski”)

Niemiecki Urząd Uzbrojenia Armii Lądowej zamówił ogółem 1237 egzemplarzy tego pojazdu – jednak przemysł zdołał wyprodukować ich jedynie 489 czołgów Panzer VI KönigTiger. W chwili opanowania zakładów Henschla przez Amerykanów, 8 kolejnych miało niebawem wyjechać na front.

Pierwsze 50 maszyn posiadało wieże Porsche, kolejne były już wyposażone w wieże Henschela. Wieża Porsche miała zaokrąglany przód, oraz wieżyczkę dowódcy, która wystawała ponad wieżą. W boku wieży mieścił się otwór do wyrzucania łusek, a z tyłu był duży właz. Pancerz przedni wieży w Porsche miał grubość tylko 107 mm.

W czasie produkcji czołgu Tygrys Królewski dokonywano nieznacznych modyfikacji, np. zamontowano ulepszone działo KwK 43/III kal. 88 mm ze zmienionym jarzmem, zastosowano celownik optyczny jednoobiektywowy TZF 9d/1 zamiast dwuobiektywowego TZF 9b itd. W 1944 r. większość czołgów z frontu zachodniego otrzymało osłony pancerne przedziału silnikowego, które miały chronić Tygrysy Królewskie przed atakami z powietrza.

Pod koniec 1944 roku były plany uzbrojenia Tygrysa Królewskiego w działo kal. 105 mm, ale nie weszło to do seryjnej produkcji.

 

Tygrys Królewski – opis konstrukcji wersja Henschel

TYGRYS KRÓLEWSKI – KADŁUB

był spawany z płyt stalowych chromo-molibdenowych walcowanych, utwardzonych dodatkowo przez cementowanie. Składał się z trzech przedziałów: kierowania z przodu, bojowego w środku i silnikowego z tyłu. Przedział silnikowy oddzielony był od przedziału bojowego zaporą przeciwogniową. Grubość pancerza wynosiła:

  • 150 mm z przodu
  • 80 mm po bokach
  • 80 mm z tyłu
  • 25 mm z góry i z dołu

W przedniej części kadłuba po prawej stronie znajdował się pojedynczy kar. masz. MG 34 kal. 7,92 mm, który obsługiwał radiotelegrafista. Od połowy 1943 roku kadłub czołgów był pokrywany tzw. zimmerytem, który zapobiegał przyklejaniu przez piechotę przeciwnika min magnetycznych. Masa bojowa czołgu wynosiła 69,8 tony.

 

TYGRYS KRÓLEWSKI – WIEŻA

była ____ w której znajdowało się główne uzbrojenie czołgu – armata KwK 43 L/71 kal. 88 mm. Znajdowało się tam miejsce dla 3 osób z załogi. Pełny obrót wieży o 360º trwał od 19 do aż 77 sekund – było to uzależnione od prędkości obrotowej silnika, który obracał wieżą (dla porównania w brytyjskim czołgu Cromwell trwało to tylko 11 sekund). Wieżę można było też obracać ręcznie, za pomocą manipulatora ręcznego na stanowisku celowniczego.

Grubość pancerza wieży wynosiła:

  • 180 mm z przodu
  • 80 mm po bokach
  • 80 mm z tyłu
  • 25 mm z góry

 

TYGRYS KRÓLEWSKI – PODWOZIE

składało się w każdej gąsienicy z 9 podwójnych kół jezdnych (o wymiarach 800x95mm), ułożonych naprzemiennie, w dwóch rzędach. Koła jezdne były niezależnie amortyzowane i zamontowane na drążkach skrętnych. Do tego dochodziło koło napędowe z przodu i koło napinające z tyłu.Szerokość gąsienicy wynosiła 800 mm. Podobnie jak w przypadku Tygrysa I, także tu używano węższych gąsienic przy transporcie kolejowym.

Pzkpfw VI B "Tygrys Królewski"
Niemiecki Urząd Uzbrojenia Armii Lądowej zamówił ogółem 1237 egzemplarzy tego pojazdu – jednak przemysł zdołał wyprodukować ich jedynie 489 czołgów Panzer VI KönigTiger. W chwili opanowania zakładów Henschla przez Amerykanów, 8 kolejnych miało niebawem wyjechać na front. zdj. pinterest.com

 

TYGRYS KRÓLEWSKI – NAPĘD

stanowił 12-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą silnik gaźnikowy Maybach HL 230 P30 o mocy 700 KM przy 3 000 obr/min. Silnik chłodzony był cieczą – 2 chłodnice umieszczone były po bokach silnika. Przepływ powietrza w silniku zapewniały 2 wentylatory typu Zyklor o średnicy 52 cm + 4 filtry powietrza firmy MANN. Pozwalał on na osiąganie prędkości maksymalnej 38 km/h podczas jazdy po drogach i 18 km/h przy jeździe w terenie.

Łączna pojemność 6 zbiorników paliwa wynosiła 860 litrów. Pozwalało to na przejechanie 135-170 kilometrów podczas jazdy po drodze i 90-100 kilometrów podczas jazdy w terenie.

Silnik był za słaby dla pojazdu o masie 68 ton (tylko 10 KM na tonę), przez co Tygrys Królewski często dostawał awarii – silnik się po prostu przegrzewał.

 

TYGRYS KRÓLEWSKI – UZBROJENIE

główne stanowiła armata KwK 43 L/71 kal. 8,8 cm. Kąt uniesienia armaty wynosił od -8° do +15°.

Stosowano kilka rodzajów pocisków:

PociskMasaPrędkość początkowaPrzebijalność pancerza (w mm)
500 m1000 m1500 m2000 m2500 m
PzGr 39/4310,2 kg1 000 m/s185 mm165 mm147 mm132 mm
PzGr 40/437,5 kg1 130 m/s219 mm193 mm170 mm152 mm
HlGr 397,7 kg600 m/s90 mm
SprGr 439,4 kg750 m/snie dotyczy

Do obrony przed piechotą przeciwnika służyły 2 karabiny maszynowe MG 34 kal. 7,92 mm o szybkostrzelności 900 strzałów/min. Jeden był umieszczony w wieży i sprzężony z armatą – obsługiwał go celowniczy. Drugi był w kadłubie, z prawej strony i obsługiwał go strzelec-radiotelegrafista. Można też było uzbroić czołg w dodatkowy przeciwlotniczy kar. masz., który montowano na wieżyczce dowódcy. Zapas amunicji do armaty wynosił 72 pocisków, a do karabinów maszynowych 5850 naboi.

W skład uzbrojenia załogi wchodził jeden pistolet maszynowy MP-40 lub MP-38 kal. 9 mm, z zapasem 192 naboi (6 magazynków), pistolety P-08 Luger lub P-38 Walther, rakietnica sygnalizacyjna

 

TYGRYS KRÓLEWSKI – ZAŁOGA

składała się z 5 osób – kierowcy, strzelca-radiotelegrafisty, celowniczy, ładowniczy i dowódca. Z przodu kadłuba, po lewej stronie, miał swoje stanowisko kierowca, który manewrował czołgiem za pomocą wolantu i pedałów.. Po jego prawej stronie siedział strzelec-radiotelegrafista. Pozostali załoganci mieli swoje stanowiska w wieży. Celowniczy siedział z przodu, po lewej stronie armaty, ładowniczy po prawej, a dowódca z tyłu, za celowniczym.

 

TYGRYS KRÓLEWSKI – SYSTEM KIEROWANIA OGNIEM

składał się z celownika dwuobiektowego TZF 9d/1 o 3x i 6x powiększeniu. Był on wyskalowany w zakresie 0-3000 metrów dla pocisków przeciwpancernych, podkalibrowych i kumulacyjnych oraz w zakresie 0-5000 metrów dla pocisków burzących. Kadłubowy karabin maszynowy miał celownik KZF 2 o 1,8x powiększeniu.

 

TYGRYS KRÓLEWSKI – WYPOSAŻENIE RADIOWE

składało się z radiostacji Fu 5 o mocy 10 W i zasięgu 6,4 kilometrów (fonia) lub 9,4 kilometrów (klucz). Czołgi dowodzenia były wyposażone w radiostacje Fu 7 lub Fu 8. Radiostacja Fu 7 miała moc 20 W i zasięg 12,8 kilometra (fonia) lub 16 kilometrów (klucz). Radiostacja Fu 8 miała moc 30 W i zasięg 80 kilometrów (klucz). Załoga komunikowała się za pomocą systemu łączności wewnętrznej, dostępnego na każdym stanowisku.

 

TYGRYS KRÓLEWSKI – dane techniczno-taktyczne

Produkcjastyczeń 1944 roku – marzec 1945 roku
Ilość487 egzemplarze
Załoga5 osób
Masa69,8 tony
Nacisk na grunt1,02 kg/cm²
Wymiarydługość 10,29 m (kadłub m) szerokość 3,76 m wysokość 3,09 m
Napęd12-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą silnik gaźnikowy Maybach HL 230 P30 o mocy 700 KM przy 3 000 obr/min.
Moc jednostkowaKM/t
Pojemność zbiorników860 litrów
Spalanie na 100 kmDroga:

750 litrów

Teren:

litrów

PrędkośćDroga: 38 km/hTeren: 18 km/h
ZasięgDroga:

130-170 kilometrów

Teren:

90-100 kilometrów

Uzbrojeniearmata KwK 43 L/71 kal. 88 mm + 2-3 km MG 34 kal. 7,92 mm
Pancerz kadłubaPrzód 150 mm boki 80 mm tył 80 mm góra 25 mm dno mm
Pancerz wieżyPrzód 185 mm boki 80 mm tył 80 mm góra 25 mm
Pokonywane przeszkodyWzniesienia: 35º

ściana pionowa: 850 cm

brody: 160 cm

rowy i okopy: 250 cm

 

Źródła wiedzy:

 

Pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia następnym razem.

Damian Jarzyna Czołgi Świata
Damian Jarzyna
autor bloga

 

Kliknij teraz w przycisk „Pobierz za darmo” aby otrzymać fragment mojego ebooka

 

PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę

  1. 1.kliknij w przycisk „Lubię to” i
  2. 2.udostępnij go znajomym na Facebooku lub
  3. 3.udostępnij go na forum z tematyki militarnej, np. http://forum.militarium.net, http://www.serwis-militarny.net/forum, http://www.forum.militarni.pl, http://www.historycy.org
  4. 4.skomentuj go poniżej

Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce Google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.