M10 Wolverine – amerykański niszczyciel czołgów
Niszczyciel czołgów M10 Wolverine był amerykańską odpowiedzią na ogromne sukcesy niemieckich wojsk pancernych w pierwszych latach II wojny światowej. Według Amerykanów, jedyne co mogło powstrzymać niemieckie czołgi, to stosunkowo lekkie i szybkie niszczyciele czołgów, zgromadzone w dużej grupie. Takie założenia miały spełniać właśnie omawiane w tym artykule wozy bojowe M10. Zapraszam do lektury…

M10 Wolverine – historia powstania
Już we wrześniu 1941 roku Komitet Uzbrojenia zaproponował stworzenie niszczyciela czołgów na podwoziu produkowanego wtedy czołgu średniego M3 Lee. Uzbrojony miał być w przeciwlotniczą 3-calową armatę M3 kal. 76,2 mm. Pojazd ten, oznaczony jako 3-calowe GMC T24, nie zdołał jednak przejść pozytywnie prób poligonowych i nie wszedł do produkcji. Kolejnym prototypem był T40, który został przyjęty przez Komitet Uzbrojenia, jednak z powodu małej ilości armat także on nie wszedł do produkcji seryjnej.
Kolejnym prototypem był, zaproponowany w listopadzie 1941 roku, T35 oparty na podwoziu czołgu średniego M4A2 Sherman i uzbrojony w armatę T12 kal. 76,2 mm. Armata umieszczona była w obrotowej wieży, która była otwarta od góry. Jego ulepszoną wersją był T35E1, który miał szereg usprawnień – był niższy, przód kadłuba był ustawiony pod większym kątem itp. W kwietniu 1942 roku prototypy T35 i T35E1 zostały ukończone. Po próbach poligonowych wybrano do produkcji seryjnej T35E1. Został on nazwany M10 Wolverine.
Produkcję niszczycieli czołgów M10 Wolverine rozpoczęto we wrześniu 1942 roku w zakładach Fisher Tank Arsenal. Do końca miesiąca wyprodukowano tam 105 egzemplarzy. Do zakończenia produkcji w grudniu 1943 roku z fabryki wyjechało 4 993 egzemplarze M10 Wolverine.
W trakcie produkcji eliminowano poszczególne błędy konstrukcyjne wozu – armata była za ciężka i trudno było ją obracać w terenie pochyłym, a podpora lufy często ulegała uszkodzeniom podczas jazdy w terenie. Zastosowano wiec z tyłu wieży dwie przeciwwagi o łącznej masie 1 600 kg. W marcu dodano system celowniczy do strzelania pośredniego. Zmieniono też kształt tylnej części wieży, aby zwiększyć komfort pracy załogi.
M10 Wolverine – opis konstrukcji
M10 WOLVERINE – KADŁUB
był stworzony ze spawanych płyt pancernych utwardzanych powierzchniowo. Powstał na bazie kadłuba czołgu średniego M4 Sherman. Składał się z 3 przedziałów: kierowania z przodu, bojowego w środku i silnikowego z tyłu. Przedział silnikowy oddzielony był od przedziału bojowego zaporą przeciwogniową. Grubość pancerza wynosiła:
- do 51 mm z przodu
- 25 mm po bokach
- 25 mm z tyłu
- 19 mm z góry
- 13 mm z dołu
Masa bojowa niszczyciela czołgów M10 Wolverine wynosiła 29,6 ton.
M10 WOLVERINE – WIEŻA
była pięciokątna, otwarta od góry. Skonstruowana ze spawanych elementów odlewanych i płyt walcowanych. Znajdowało się w niej główne uzbrojenie – armata M7 kal. 76,2 mm. Znajdowało się tam miejsce dla 3 osób z załogi. Obracana była ręcznie. Czas pełnego obrotu wynosił 80 sekund.
M10 WOLVERINE – PODWOZIE
składało się w każdej gąsienicy z 6 kół jezdnych z bandażami gumowymi (508 x 229 mm) + koła napędowego z przodu + koła napinającego z tyłu. Koła jezdne były łączone parami w wózki i zawieszone na wahaczach, amortyzowanych sprężynami spiralno-śrubowymi. Górną część gąsienicy podtrzymywały 3 podwójne rolki. Szerokość gąsienicy wynosiła 420 mm
M10 WOLVERINE – NAPĘD
stanowił 12-cylindrowy, dwurzędowy, chłodzony cieczą silnik wysokoprężny General Motors 6046 o mocy 370 KM przy 210 obr/min. Pozwalał on na osiąganie prędkości maksymalnej 40 km/h podczas jazdy po drogach i 27 km/h przy jeździe w terenie.
Łączna pojemność zbiorników paliwa wynosiła 730 litrów. Pozwalało to na przejechanie około 320 kilometrów podczas jazdy po drodze i 280 kilometrów podczas jazdy w terenie.
M10 WOLVERINE – UZBROJENIE
stanowiła półautomatyczna, niestabilizowana 3-calowa armata M7 o długości L/50 kal. 76,2 mm. Kąt uniesienia armaty wynosił od -10º do +30º.
Stosowano kilka rodzajów pocisków:
Pocisk | Masa | Prędkość początkowa | Przebijalność pancerza (w mm) ustawionego pod kątem 30° | ||||
460 m | 910 m | 1500 m | 1830 m | 2500 m | |||
M62 – przeciwpancerny | 790 m/s | 93 mm | 88 mm | 75 mm | |||
M79 – przeciwpancerny | 790 m/s | 109 mm | 92 mm | 64 mm | |||
M93 – podkalibrowy | 1040 m/s | 157 mm | 135 mm | 98 mm | |||
M42A1 – odłamkowy | 850 m/s |
Do obrony przed piechotą przeciwnika służył przeciwlotniczy wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB kal. 12,7 mm. Uzbrojenie osobiste to 5 pistoletów maszynowych M1 Thompson kal. 7,62 mm i rakietnica z 18 nabojami sygnalizacyjnymi. Zapas amunicji do armaty wynosił 54 pociski, a do p-lot wkm 1000 naboi.
M10 WOLVERINE – ZAŁOGA
składała się z 5 osób: kierowcy, radiotelegrafisty, celowniczego, ładowniczego i dowódcy. Kierowca siedział z przodu kadłuba, po lewej stronie i kierował pojazdem za pomocą dwóch dźwigni sterowania kierunkowego. Dysponował on dwoma peryskopami obserwacyjnymi M6, umieszczonymi we włazach wejściowych w górnej płycie kadłuba.. Po prawej stronie kierowcy miał swoje stanowisko radiotelegrafista, który był jednocześnie pomocnikiem kierowcy. Radiotelegrafista miał do swojej dyspozycji jeden peryskop obserwacyjny M6.
W wieży mieściło się pozostałych trzech załogantów. Celowniczy z prawej strony armaty, ładowniczy z lewej, a dowódca z tyłu.

M10 WOLVERINE – SYSTEM KIEROWANIA OGNIEM
Do prowadzenia ostrzału bezpośredniego służył celownik teleskopowy M70G, a do strzelania pośredniego – wskaźnik azymutowy M18 i kwadrant artyleryjski M1.
M10 WOLVERINE – WYPOSAŻENIE RADIOWE
składało się z radiostacji ultrakrótkofalowej SCR 610, umieszczonej w przednim prawym sponsonie.
M10 Wolverine – wersje rozwojowe
M10A1 WOLVERINE
Wykorzystano rozwiązania konstrukcyjne i podzespoły podwozia czołgu M4A3 Sherman. Podstawowa różnica to nowy silnik, czyli silnik benzynowy Ford GAA o mocy 450 KM przy 2 600 obr/min. Najłatwiej było rozpoznać tą wersję po dwuskrzydłowej pokrywie silnika z żaluzjami na całej górnej płycie kadłuba. Produkcja tej wersji niszczyciela czołgów trwała od października 1942 roku do stycznia 1944 roku i wyniosła łącznie 1413 pojazdów i dodatkowe 300 kadłubów, które wykorzystano do innych celów.
M10 Achilles
brytyjska wersja niszczyciela czołgów. Miała zamontowaną niezwykle skuteczną 17-funtową armatę kal. 76,2 mm, dla której inaczej rozmieszczono wyposażenie i narzędzia.. Zastosowano też brytyjską radiostacje No. 19.
M10 Wolverine – dane techniczno-taktyczne
Produkcja | wrzesień 1942 roku – styczeń 1944 roku | |
Ilość | 6 406 egzemplarzy | |
Załoga | 5 osób | |
Masa | 29,6 tony | |
Nacisk na grunt | 0,96 kg/cm² | |
Wymiary | długość 6,83 m (kadłub m) szerokość 2,05 m wysokość 2,90 m | |
Napęd | 12-cylindrowy, dwurzędowy, chłodzony cieczą silnik wysokoprężny General Motors 6046 o mocy 370 KM przy 210 obr/min. | |
Moc jednostkowa | 12,5 KM/t | |
Pojemność zbiorników | 730 litrów | |
Spalanie na 100 km | Droga: 228 litrów | Teren: 259 litrów |
Prędkość | Droga: 40 km/h | Teren: 27 km/h |
Zasięg | Droga: 320 kilometrów | Teren: 280 kilometrów |
Uzbrojenie | armata M7 L/50 kal. 76,2 mm + 1 plot wkm M2HB kal. 12,7 mm | |
Pancerz kadłuba | Przód do 51 mm (do 56°) boki 25 mm tył 25 mm góra 19 mm dno 13 mm | |
Pancerz wieży | Przód 57 mm (45°) boki 25 mm tył 25 mm | |
Pokonywane przeszkody | Wzniesienia: 60º ściana pionowa: 61 cm brody: 90 cm rowy i okopy: 229 cm |
Źródła wiedzy:
- Wydawnictwo Militaria nr 115: „M10 i M36”
- tanks-encyklopedia.com
- afvdb.50megs.com/
Pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia następnym razem.

autor bloga
Kliknij teraz w przycisk „Pobierz za darmo” aby otrzymać fragment mojego ebooka
PS. Jeżeli spodobał ci się ten artykuł, to proszę
- kliknij w przycisk „Lubię to” i
- udostępnij go znajomym na Facebooku lub
- udostępnij go na forum z tematyki militarnej, np. http://forum.militarium.net, http://www.serwis-militarny.net/forum, http://www.forum.militarni.pl, http://www.historycy.org
- skomentuj go poniżej
- wesprzyj mnie na patronite
Znacznie poprawi to pozycje mojego bloga w wyszukiwarce Google i da mi motywacje do dalszej pracy i prowadzenia tego bloga.